ÖLÜM SONRASI HAYAT
İnsan hayatının ölümle sona ermediği düşüncesi,
teistik dinlerdeki temel kabullerden birisidir. İslam dininde ahiret inancı,
temel iman esaslarından biri olup, çoğu kez Tanrı ile iman bile beraber zikredilecek
kadar önem taşır.
Ölüm sonrası hayatın mahiyeti konusunda Müslüman
düşünürler arasında bazı görüş ayrılıkları mevcuttur. Bu konudaki görüş
ayrılıklarını sağlıklı bir şekilde değerlendirmek için kişisel kimlik
hakkındaki görüşlerden haberdar olmak gerekir.
Kişisel
Kimlik Meselesi
Ölüm sonrası hayatın mahiyetine yönelik söylemlerde
bulunmak için insanın ne ile insan olduğu, insanın kişisel kimliğini/benliğini
sağlayan temel ölçütün ne olduğu gibi soruları cevaplamak gerekir.
Kişisel kimlik konusunda üç kriter ön plana
çıkmaktadır:
1.Beden Kriteri: Buna göre, insan bedeni-fiziki özellikleri ile
insandır.
2.Hafıza Kriteri: Bu yaklaşıma göre, kişinin ayniyetini koruyabilmesi
için bellek-hafıza sürekliliğine sahip olması gerekir.
3.Nefs Kriteri: İnsanın kişisel kimliğinin temeli nefstir.
Teist gelenekte ölüm sonrası hayatın nasıl
gerçekleşeceğine dair üç temel görüş mevcuttur: Bunlardan ilki, Nefsin
ölümsüzlüğü ya da Bedensiz Hayat olarak adlandırılır. Batı
felsefesinde Platon, Descartes, Kant ve Swinburne gibi filozofların kabul
ettiği bu anlayışı İslam geleneğinde İbn Sina savunmuştur. Düalist anlayışı
benimseyen İbn Sina’ya göre insan bedeni değil nefsi ile insandır. Beden sadece
nefsin yönettiği bir araçtır ve ölümle beraber yok olacaktır. Nefs ise
varlığını sürdürecektir.
Kelamcıların çoğunun kabul ettiği ikinci bir görüş Bedenlerin
Diriltilmesi ya da Cismani Haşr olarak adlandırılır. Bu görüşe göre
ölümden sonra bu dünyadaki bedenlerin aynısı ahiret hayatında yeniden
diriltilecektir. Buna göre insan bedeni ile insandır ve nefsin bedenden ayrı
varlığı söz konusu olmadığı için kendi başına varlığını sürdürmesi mümkün
değildir.
Üçüncü bir görüş ise Nefsin Yeniden Bedenle
Birleşeceği görüşü olarak adlandırılmaktadır. Bu görüşün en önemli
savunucusu Gazalî’dir. Ona göre, nefsin varlığını kabul etmeden ölümden sonraki
hayatı açıklamak mümkün değildir. Ölüm ile beden yok olmakta, fakat nefs
varlığını sürdürmektedir. Ölümden sonraki hayatta Tanrı ölümsüz nefsleri
herhangi bir beden ile yeniden birleştirecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder